Cele Strategiczne
Cele strategiczne Stowarzyszenia LGD
„Brama Mazurskiej Krainy”
Cel ogólny I:
Wykorzystanie zasobów i dziedzictwa przyrodniczego, kulturowego i historycznego
w kreowaniu obszaru LGD jako przestrzeni z innowacyjnymi rozwiązaniami w zakresie turystyki, przedsiębiorczości i aktywności społecznej.
Cele szczegółowe:
1. Kreowanie innowacyjnych produktów i usług turystycznych w ramach zintegrowanych, tematycznych pakietów z włączeniem aktywności społecznej mieszkańców.
2. Rozwój i wzrost konkurencyjności producentów zdrowej żywności, rozwój rynków zbytu i sieci współpracy w obszarze zdrowej żywności.
3. Wdrażanie technologii służących ochronie środowiska naturalnego i zapobiegających zmianom klimatu.
4. Ochrona i zachowanie dziedzictwa kulturowego, przyrodniczego i historycznego.
Cel ogólny II:
Rozwój przedsiębiorczości na obszarze LGD i tworzenie nowych miejsc pracy dla mieszkańców.
Cele szczegółowe:
1. Tworzenie miejsc pracy, w szczególności dla osób z grup defaworyzowanych oraz inicjatyw gospodarczych w sektorze ekonomii społecznej.
2. Rozwój firm w obszarach inteligentnych specjalizacji województwa warmińsko – mazurskiego.
3. Rozwój nowoczesnych technologii i innowacji w obszarze przedsiębiorczości.
4. Rozwój przedsiębiorczości opartej na lokalnych zasobach kulturowych, przyrodniczych oraz rozwój inicjatyw klastrowych i powiązań sieciowych przedsiębiorstw.
Cel ogólny III:
Rozwój ekonomii społecznej, wspieranie aktywności społecznej oraz współpracy w ramach społecznego zaangażowania firm.
Cele szczegółowe:
1. Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu i poprawa warunków życia mieszkańców wsi, poprzez rozwój infrastruktury i usług społecznych ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb grup defaworyzowanych, seniorów oraz potrzeb edukacyjnych mieszkańców obszarów wiejskich.
2. Rozwój sieci współpracy przedsiębiorstw społecznych, podmiotów ekonomii społecznej i grup nieformalnych mieszkańców w celu aktywizacji społecznej i społecznego zaangażowania biznesu.
3. Wspieranie rozwoju podmiotów ekonomii społecznej w działaniach społecznych i przedsiębiorczości społecznej w ramach inicjatyw tworzenia i rozwoju wiosek tematycznych.
Cele strategiczne Związku Stowarzyszeń LGD
„Brama Mazurskiej Krainy”
I. Uruchomienie potencjału turystycznego dla rozwoju lokalnego
- przygotowanie lokalnych atrakcji
- wytyczenie szlaków turystycznych
- opracowanie produktów turystycznych
- promocja, wizualizacja
- koordynacja działań turystycznych
II. Wyższy standard życia mieszkańców przy zachowaniu walorów przyrodniczych
- dostęp do edukacji i kultury
- organizacje pozarządowe na wsi
- aktywizacja mieszkańców- konkursy dla sołectw
- poprawa estetyki wsi
- poprawa jakości dróg
- poprawa komunikacji, internet
- dostęp do opieki zdrowotnej
- zachowanie zabytkowej architektury
III. Zwiększona aktywność mieszkańców, otwartość na innowację, poziom edukacji
- wiejskie centrum edukacji
- kształcenie liderów wiejskich
- polepszenie kapitału społecznego
- aktywność organizacji mieszkańców i grup nieformalnych
IV. Rozwinięta przedsiębiorczość i tradycyjne rolnictwo
- tradycyjne rzemiosło
- wikliniarstwo
- wierzba energetyczna, biopaliwo
- ziemniak w Janowcu Kościelnym
- pszczelarstwo
- szkoła przedsiębiorczości
- promocja lokalnych firm
- integracja biznesu- organizacja biznesowa